Aktualności

Bądź na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami!

Wola Okrzejska – Wola Gułowska – Mościska „ Farma Iluzji”

6 czerwca 2016 rok

Wszyscy wiemy kim jest Henryk Sienkiewicz. Jednak, żeby bliżej poznać historię życia naszego poety wybraliśmy się do miejsca, w którym przyszedł na świat – do Woli Okrzejskiej. Zobaczyliśmy, gdzie się urodził i spędził pierwsze 9 lat swojego życia.
Jak nam opowiadała pani przewodnik, Henryk nie był grzecznym dzieckiem. Przysparzał rodzicom wiele zmartwień. Swoim zachowaniem przypominał współczesne dzieci. Ciekawostką z życia poety jest to, iż 22 lata swojego życia spędził w podróży (a podróżował po całym świecie), że bardzo lubił polować i grać w karty, że wszystkie jego żony (a miał ich trzy) nosiły imię Maria i że był niski (miał zaledwie 156 cm wzrostu).
Sienkiewicz pozostaje nadal żywy nie tyko za sprawą dzieł, które nam pozostawił. Jego „podobizna” pilnuje rodzinnego majątku. Siedzi sobie dostojnie za biurkiem i pisze „Krzyżaków”. W dworku znajduje się wiele pamiątek związanych z pisarzem i jego utworami m.in. zdjęcia dzieci i krewnych Henryka, obrazy przedstawiające bohaterów z jego utworów np. Janka Muzykanta i Bohuna oraz rekwizyty z zekranizowanych powieści. Największym powodzeniem wśród zwiedzających cieszyły się rekwizyty z filmów „Quo vadis” i „W pustyni i w puszczy”. ..
Podążając śladami noblisty zawitaliśmy do Okrzei. W tej miejscowości znajduje się kościółek, w którym był chrzczony poeta – Henryk, Adam, Aleksander Pius Sienkiewicz(zapis z aktu chrztu w księgach metrycznych) oraz kopiec usypany w latach 1932–1938 na cześć pisarza przez ludność z całej Polski, (a nawet zagranicy). Kopiec ma 15 m wysokości, średnicę podstawy 45 m, a został usypany z 6000 m³ ziemi. Z jego wierzchołka roztacza się malowniczy widok na okolicę. Na szczycie Kopca Sienkiewicza znajduje się pomnik pisarza odsłonięty w 1980 roku Na kopiec mieliśmy okazję wejść.
Kolejnym punktem naszej podróży była Wola Gułowska, a tam i Muzeum Czynu Bojowego Kleeberczyków i Sanktuarium Matki Bożej. W muzeum znajduje się zbiór pamiątek i dokumentów dotyczących bitwy pod Wolą Gułowską takich jak: uzbrojenie pochodzące z pola bitwy, sprzęt łącznościowy używany w czasie walki, mundury żołnierskie i oficerskie, fotografie i pamiątki osobiste żołnierzy. Zwiedziliśmy również Izbę Regionalną, w której zaaranżowane zostało wnętrze tradycyjnej izby wiejskiej oraz przedstawiona kolekcja narzędzi rolniczych i sprzęty domowe używane jeszcze przez nasze babcie.
Z Woli udaliśmy się już do Mościsk, gdzie czekało nas moc wrażeń, wizyta w Parku Iluzji i Rozrywki. Tam zaś : Latająca Chata Tajemnic, Tunel Zapomnienia, Labirynt Luster, Pokój Amesa, Zakręcony Domek, Lewitujące Piłeczki, Głowa na talerzu, Lewitujący Kran, Studnia Nieskończoności, Meble Olbrzyma, Wiklinowy Labirynt, Zatoka Piratów, Przeprawa Tratwami. To tylko cześć atrakcji, które widzieliśmy. Przeżycia są niesamowite i na pewno niektórzy z nas wybiorą się tam ponownie. Naprawdę warto. Na koniec pobytu w tym magicznym miejscu odwiedziliśmy Słodki Zakątek z goframi, lodami i napojami dla bardziej lub mniej zakamuflowanych łasuchów oraz sklepik z pamiątkami i rekwizytami dla młodych iluzjonistów, gdzie prawie każdy z nas „kupił sobie troszeczkę magii”.
Tę magię przywieźliśmy do naszych domów.
Nad bezpieczeństwem uczniów podczas wycieczki czuwały panie: Anna Osiak, Anna Kazimierczak, Agnieszka Olszewska, Jolanta Kamieńska i Ewelina Soćko.